Yhteenveto vuodesta 2018

Peruspankkijärjestelmän uudistamishanke käynnistyi vuoden lopulla. Useimmat toteutetut ja käynnistetyt projektit liittyivät viranomaisvaateisiin ja asiakkaiden digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

Samlink on usean vuoden aikana huolellisesti valmistautunut mittavaan peruspankkiuudistushankkeeseen. Vuoden 2018 aikana tehtiin lopulliset tuotevalinnat, joiden pohjalta uusi järjestelmä rakennetaan. Pääroolissa ovat Temenos-ohjelmistotoimittajan tuotteet. Vuoden lopulla käynnistettiin Temenos-ohjelmistojen koulutukset ja monia projekteja, joilla suoraviivaistetaan siirtymistä nykyjärjestelmästä uuteen järjestelmään. Peruspankkiuudistushanke jatkuu usean vuoden ajan.

Vuoden aikana toteutettiin lukuisia merkittäviä asiakasprojekteja onnistuneesti. Viranomaisvaateisiin vastattiin muun muassa toteuttamalla arvopapereiden kaupankäyntiä koskeva T2S-projekti ja EU:n tietosuoja-asetuksen voimaantulon edellyttämät projektit. Tuotantoon vietiin merkittäviä asiakkaiden liiketoiminnan kehitystä edistäviä projekteja muun muassa sähköisen allekirjoituksen ja tunnuslukujen käytön digitalisoinnin alueilla.

Tuotantotoiminnan käytettävyys pysyi erinomaisella tasolla edelleen vuonna 2018. Käsiteltyjen tapahtumien määrä kasvoi jälleen edellisestä vuodesta ja oli 2,2 miljardia. Maksukorttipalveluiden tarjoamisen edellyttämä PCI-DSS-auditointi uusittiin menestyksellisesti vuoden lopulla.

Projektinhallintapalveluita eri toimialoilla toimiville asiakkaille tarjoavan Samlinkin tytäryhtiön, Project-IT Oy:n, kannattava kasvu jatkui vuoden aikana. Samlink myi kokonaan omistamansa Paikallispankkien PP-Laskenta Oy:n elokuussa Aktia Pankki Oyj:lle, Oma Säästöpankki Oyj:lle, POP Pankkiliitto osk:lle ja Säästöpankkiliitto osk:lle.

0 Vastausta

Haluatko liittyä keskusteluun?