VALOKEILASSA

Mobiilisovellus osaksi monikanavaista asiakasviestintää

Samlink on toteuttanut menestyksekkäästi häiriötiedotusjärjestelmiä sähköyhtiöille. Nyt ratkaisua kehitetään loikka eteenpäin. Uusi ratkaisu tarjoaa erilaisille yrityksille monikanavaiset mahdollisuudet viestiä, vakuuttavat Samlinkin sähköisen asioinnin palvelukehitysjohtaja Vesa Hänninen ja ratkaisukonsultti Mika Kujala.

– Sama palvelu sopii, oli yrityksellä tarve kertoa häiriöistä, tiedottaa yleisesti tai markkinoida, kuvailee Hänninen.

SOVELLUS KOKOAA ASIAKKAALLE TÄRKEÄN

Kehityksen keihäänkärki on paikkatietoa hyödyntävä mobiilisovellus. Yritys valitsee alueen, jolla sijaitseville mobiililaitteille viestin haluaa lähettää.

– Kuluttaja valitsee juuri itselle tärkeät aiheet, kuten vaikka palveluhäiriöt, liikennetiedotteet ja markkinointiviestintä, Kujala listaa.

Sovellus tarjoaa valittavaksi kaikkien palvelua käyttävien yritysten viestinnän. Näitä voivat olla niin sähkö-, vesi- kuin lämpöyhtiöt, pankit, kaupanalan toimijat, kunnat, liikenneyhtiöt ja lukuisat muut.

PAIKANTAMALLA OIKEA KOHDERYHMÄ

Kun viestintä perustuu vastaanottajan sijaintiin, ei yrityksen tarvitse tietää kohderyhmänsä yhteystietoja. Tavoitettavuus nousee näin merkittävästi. Esimerkiksi poikkeustilanteissa viestin saavat kaikki halukkaat, riippumatta asiakassuhteesta.

– Pankin viesti korttimaksujen toimintakatkosta voisi kerralla tavoittaa asiakkaat, kauppiaat, verkkokaupat ja taksikuskit. Mikäli ilmenevä ongelma olisi alueellinen, tieto voitaisiin kohdentaa, selventää Hänninen.

Sovelluksen kautta voi myös tavoittaa kustannustehokkaasti potentiaalisia asiakkaita, kuten tietyn alueen asukkaita.

– Markkinoinnissa viestivolyymit voivat olla valtavia, kun viesti lähetetään kerralla tuhansille. Tekstiviesteihin verrattuna sovelluksen avulla viestien lähetyskulut jäävät olemattomiksi, Kujala huomauttaa.

TAVOITA TEHOKKAASTI

Sähköyhtiöiltä kuullun palautteen perusteella Hänninen uskoo, että ennakkoon tarjottu ja kohdennettu tieto parantaisi myös muiden yritysten asiakaskokemusta.

– Sähköpostilla lähetetyt, medialle tarjotut tai yrityksen kotisivuilla julkaistut tiedotteet jäävät helposti huomiotta. Älypuhelin on kaikilla mukana, Kujala lisää.

KAIKKI KANAVAT KERRALLA

Palvelulla haluttu viesti voidaan lähettää mobiilisovelluksen lisäksi vaikkapa sähköpostiin, tekstiviestillä tai julkaista RSS-feediksi yrityksen kotisivuille.

– Monikanavaisesti tavoitetaan kuluttajat parhaiten. Yrityksen kannalta työ tehostuu, kun yksi toimenpide tuottaa sisältöä eri kanaviin, Hänninen muistuttaa.

YHTEINEN SOVELLUS TUOTTAA SELKEÄÄ LISÄARVOA

Asiakasviestintäpalvelun mobiilikäyttö perustuu yritysten yhteiskäyttöiseen sovellukseen. Sen sijaan, että jokainen yritys tarjoaisi omia viestintäsovelluksia, tavoitteena on luoda käyttäjälähtöinen ratkaisu: kaiken oleellisen tiedon kokoava sovellus. Tämä tuottaa asiakkaalle todellista lisäarvoa.

Yhteinen sovellus hyödyttää myös yrityksiä. Sovelluksen houkuttelevuus lisääntyy, kun useat yritykset tarjoavat tietoa sen kautta. Jokainen yritys myös markkinoi samaa sovellusta. Toimialojen ja yritysten yhteinen kehitystyö tuottaa lisäksi kustannussäästöjä, kun osa toteutuksesta on yhteistä.