KOLUMNI

Perusasioiden äärellä arkena ja pyhänä

Perheemme innostui isänpäivänä keskustelemaan asiakaspalvelusta. Kukin kertoi omista kokemuksistaan. Mistä hyvä asiakaskokemus oikein syntyy?

Aika perusasioita perheen nuoret pöytään latasivat. ”Haluan, että asiani otetaan vakavasti, minua kohdellaan ystävällisesti ja että saan tarvitsemani palvelun riittävän nopeasti”, sanoi yksi. Ei siis mitään mahdottomalta kuulostavia odotuksia.

Entäpä sitten palvelun nopeus? Se riippuu yleensä tilanteesta.

Keskustelu sai minut miettimään, miten itse täytän omien asiakkaideni odotuksia arjessa. Perusasioiden ympärillä liikutaan silloinkin. Kaikki lähtee siitä, että kuuntelen asiakastani ja varmistan, että ymmärrän hänen tarpeensa. Ystävälliset sanat, asiakkaan huomiointi sekä avoin ja vastaanottavainen asenne luovat hyvän tunnelman kohtaamisellemme. Entäpä sitten palvelun nopeus? Se riippuu yleensä tilanteesta. Joskus se tarkoittaa, että asia pitää ratkaista heti, joskus viikot tai kuukaudetkaan eivät ole pitkä aika. Näissä tilanteissa asiakkaan odotusten hallinta ja asiakkaan ajan tasalla pitäminen ovat tärkeitä.

”Odotan, että palvelu on laadukasta ja selkeää ja kaikki turha on karsittu pois. Palvelun saatavuus on myös tärkeää”, sanoi toinen perheenjäseneni.

Asiakkaan tarpeen ymmärtäminen on tässäkin suhteessa kaiken A ja O.

Tämä toteamus pisti minut ajattelemaan kaikkia niitä oman arkeni ammattitaitoisia työkavereita, joiden kanssa yhdessä tuotamme asiakkaillemme laadukkaita ratkaisuja. Asiakkaan tarpeen ymmärtäminen on tässäkin suhteessa kaiken A ja O. Sen päälle rakennetut, huolella testatut sekä toimivat järjestelmät ja sovellukset saavat aikaan hyvän asiakaskokemuksen.

Kun kurkistan vielä hieman kaiken tuon tekemisen taakse, löydän sieltä yhden ehkä tärkeimmistä hyvää asiakaskokemusta tuottavista asioista. Se on erinomainen yhdessä tekemisen meininki työkavereideni kanssa – uskon sen välittyvän vahvana myös asiakkaillemme.

Toivotan sinulle hyviä kohtaamisia ja kokemuksia juuri tänään!

Soile Alanen työskentelee Samlinkin asiakkuusjohtajana.