KUMPPANIT

Tavoitteena suomalaisten pankkien menestys

Samlink tekee Microsoftin kanssa monipuolista yhteistyötä. Meitä yhdistää tahto edistää suomalaisten pankkien digitalisaatiota. Mitä digitaalisaatio oikein on?

- Termistä on tullut niin yleinen, ettei se enää oikein tarkoita mitään. Juuri nyt sillä mielestäni tarkoitetaan prosessien digitalisointia eli pitkälle vietyä automatisointia. Jokaisen prosessin jokaista vaihetta koskettaa jokin tietojärjestelmä. Automatisoinnin arvo syntyy tehokkuudesta, kustannussäästöistä ja tiedon oikeellisuudesta, finanssitoimialan teknologiastrategi Ari Ruotsalainen Microsoftilta pohtii.

- Digitalisaatio muokkaa henkilöstön arkea. Miten tehdään töitä ajasta ja paikasta riippumatta? Ratkaisuilla on vaikutus siihen, miten digitalisoidaan asiakkaan kokemus, helpotetaan asiakkaan elämää ja kohtaamista. Voiko työntekijä itse päättää työaikansa ja tavata asiakkaita heidän kotonaan, heille sopivaan aikaan, Microsoftin finanssitoimialan asiakkuusjohtaja Katri Valtari kysyy.

Digitalisaatio on myös erittäin suuresti tietoturvaa. On iso haaste ratkaista miten turvataan palvelut, kun tietoturvasta pitää saada saumatonta ja kaikenkattavaa pääsyn blokkaamisen sijaan.

- Tietoturva on mahdollistaja. Se, joka pystyy kääntämään tietoturvan voimavaraksi, voittaa, Ari Ruotsalainen kiteyttää.

ROHKEUTTA KOKEILLA UUTTA

Usein oman toimialan ja Suomen ulkopuolelta löytyy enemmän ideoita omassa liiketoiminnassa hyödynnettäväksi. Kehityksessä jäädään vuosia jälkeen, jos otetaan oppia rohkeimmalta Suomessa.

- Vakuutusyhtiöt ovat jo miettineet kokonaan uusia tuotteita. Ehkä Internet of Things ja uudenlainen kilpailu ovat saaneet ne miettimään uudelleen arvoaan ihmisen elämässä: myydäänkö vakuutuksia vai turvaa, Valtari sanoo.

- Käymme mielellämme hyviä keskusteluja, vastaamme kysymyksiin ja toivomme haastamista. Uteliaisuus on tärkeää, muistuttaa Ruotsalainen.

Ennakkoluulottomuudella ja toimialarajoja ylittämällä on löydettävissä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Digitalisaatio pitäisi valjastaa uusiin lähtöihin, jotta kilpailukyky säilyy myös muutoin kuin kustannussäästöjen kautta.

”Se, joka pystyy kääntämään tietoturvan voimavaraksi, voittaa.”