VALOKEILASSA

Rahoitukset ja luotot haltuun toimialasta riippumatta

Rahoittaminen on nykyisin myös muiden kuin pankkien liiketoimintaa. Pitkäikäiset IT-palvelut tehostavat sekä pankkien luototusta että eri toimialojen rahoitusten hallintaa.

Samlinkin järjestelmillä voidaan vastata rahoitusyhtiöiden, luotonantajien, valtio- tai kuntarahoittajien, vakuutusyhtiöiden, leasingtoimijoiden sekä erilaisten pankkien tarpeisiin, kertovat palvelupäällikkö Matti Seppä ja palvelukehityspäällikkö Laura Kaiponen.

– Vaikka toimijoiden tarpeet vaihtelevat, tietyt ydinprosessit pysyvät samoina. Näihin tukeutuen palvelu on sujuvasti räätälöitävissä eri toimialoille, Seppä valottaa.

– On palveltava myös pankkien erilaisia luototustarpeita. Asiakaspankeillamme on asiakkaina niin yksityishenkilöitä kuin suuria yrityskonserneja. Lisäksi he tarjoavat luottoja pienistä summista asuntorahoituksiin, kuvailee Kaiponen.

EROON MANUAALITYÖSTÄ

Nykyaikaiset palvelut automatisoivat rutiinitehtäviä, joita on ennen tehty käsin. Automatisointi vähentää virheitä ja säästää resursseja.

– Työmääräsäästö voi olla henkilötyövuosissa huikea, Seppä arvioi.

Automatisoinnin lisäksi järjestelmäsuunnittelussa on panostettu käytettävyyteen. Käyttöliittymiä on kehitetty käyttäjien kanssa. Esimerkiksi pankkien järjestelmät tukevat pankin arkea ohjaamalla asiakaskohtaamista ja lainaneuvottelun käymistä.

PITKÄ ELINKAARI TUO LUOTETTAVUUTTA

Kun on kyse liiketoiminnan strategisista ydinpalveluista, on tärkeää, että niihin liittyvät järjestelmät toimivat luotettavasti myös jatkossa.

– Uusi rahoitushallintapalvelumme pohjautuu järjestelmäarkkitehtuuriin, jota ulkomailla käyttävät suuret toimijat eri toimialoilla. Tämä ratkaisu ei happane käsiin, Seppä vakuuttaa.

Pankeille suunnatut luotonhallintapalvelut ovat nähneet vuosia uutta järjestelemää enemmän. Siksi niitä kehitetään jatkuvasti uudelle sukupolvelle.

– Järjestelmiä uusitaan Sähköiselle työpöydälle ja kehitys jatkuu. Tätä työtä teemme yhdessä asiakkaidemme kanssa, Kaiponen kertoo.

KOTIMAISTA KOKONAISPALVELUA

Samlinkissa ollaan ylpeitä palveluiden kotimaisuudesta. Seppä vakuuttaa, että niihin voisi laittaa avainlippusymbolin, sillä kaikki kehitys tehdään Suomessa.

– Suomalaisena toimijana olemme lähellä asiakasta ja voimme tavata säännöllisesti. Yhteinen kieli tekee kehittämisestä vaivatonta, Kaiponen huomauttaa.

Samlinkin palvelussa merkittävää on myös se, että se sisältää varsinaisen järjestelmän lisäksi ylläpidon ja ammattitaitoisen käyttäjien tuen. Lisäksi yhdessä paikassa tehty kokonaisuus mahdollistaa laajentamisen ketterästi ja helposti.

KAKSI ERI RATKAISUA

Samlinkilla on ratkaisu sekä luottojen että rahoitusten hallintaan. Luotonhallintapalvelu on suunnattu vähittäispankkitoimintaan. Se sisältää pankille oleelliset luottopäätös-, laina- ja vakuusjärjestelmät. Järjestelmä on Suomessa poikkeuksellinen, sillä sitä käyttää usea pankkiryhmä.

Toinen järjestelmä on tehty rahoitustenhallintaan sekä yleispätevämmäksi eri toimialoille. Sen avulla voidaan hoitaa rahoitusinstrumenttien elinkaaren hallintaa muun muassa laskutuksesta sopimuksiin ja lainanannosta takaisinperintään. Teknologisten valintojen ansiosta järjestelmä on räätälöitävissä erilaisten asiakasyritysten tarpeisiin.