VALOKEILASSA

Sovellusmaailmassa kehitys on kaiken A ja O

Samlinkin toteuttama mobiilipankkisovellus on saavuttanut lyhyessä ajassa merkittävän määrän eri laitealustojen käyttäjiä.

– Vaikka asiakkaiden palaute on ollut häkellyttävän positiivista, ei sovelluskentällä voi jäädä laakereille lepäämään, muistuttaa liiketoiminnan kehityspäällikkö Heikki Arohonka Samlinkista.

SOVELLUKSELLA HELPPOA PANKKIASIOINTIA

Mobiilipankkisovelluksen kehitys lähti vahvasti asiakkaista. Vaikka selainpohjainen mobiiliverkkopankki oli jo olemassa, asiakkaat kaipasivat myös sovellusta.

– Sovellus tarjoaa entistä helpompaa käyttöä, koska se on avattavissa yhdellä napautuksella. Sen avulla voidaan optimoida ominaisuuksia asiakkaan käyttämän puhelimen alustaan.

Käyttäjäystävällisessä sovelluksessa suuri osa palveluista on tarjolla sisäänkirjautumalla, ilman turvalukulistojen etsimistä. Turvallisuudesta ei kuitenkaan tingitä.

– Etuoikeutemme on tehdä hyödyllistä sovellusta, jota käytetään aina uudelleen. Samalla meidän on varmistettava, että erinomainen käyttäjäkokemus ja turvallisuus huomioidaan.

UUTTA POTKUA ASIAKASVIESTINTÄÄN

Yksi sovelluksen eduista on push-ilmoitusominaisuus, jolla pankki voi lähettää viestejä sovelluksen ladanneille asiakkailleen. Ilmoitusten hinta on vain murto-osa tekstiviestien hinnoista.

– Säästöjen lisäksi ominaisuus tuo pankille asiakasviestinnän kanavan, jolla päästään lähelle asiakasta. Asiakkaat ovat jo tottuneita muista palveluista tuleviin push-ilmoituksiin.

KUSTANNUSTEHOKKAITA VALINTOJA

Samlinkissa päädyttiin sovelluskehityksen alussa kustannustehokkaaseen ratkaisuun rakentamalla hybridisovellus olemassa olevaa mobiiliverkkopankkitoteutusta hyödyntäen.

– Sovelluksestamme on jopa sanottu, ettei siitä pysty näkemään onko se natiivi vai hybridi, koska toteutus on tehty niin hyvin, Arohonka riemuitsee.

Kustannustehokkuutta saavutetaan myös harkitulla kehittämisellä. On tärkeää hyödyntää statistiikkaa palvelun käytöstä ja tuoda sovellukseen vain optimoituja, ripeästi kehitettäviä toimintoja.

– Kehittämistä on mietittävä analyyttisesti. Tehokasta on tehdä juuri se, mitä asiakas haluaa – ei rakentaa Nooan arkkia.

PALAUTTEELLA DYNAAMISEEN KEHITYKSEEN

Hyvä sovellus kehittyy jatkuvasti lisäämällä siihen asiakastyytyväisyyttä parantavia piirteitä.

Sovelluskauppojen kautta käyttäjien palautteelle on avautunut suora kanava. Arohonka peräänkuuluttaa palautteen aktiivista seuraamista ja palvelun kehittämistä.

– Palautteen määrä ja sovelluksen luonne edellyttää meiltä ja pankeilta aktiivista yhteistyötä. On reagoitava nopeasti.

Seuraavia sovelluksen kehitysaskeleita ovat Arohongan mukaan push-ilmoituspalvelujen laajennus, sijoittamisen toiminnot sekä lähimaksaminen. Ne kiinnostavat käyttäjiä valtavasti.

SOVELLUKSELLA LISÄARVOA BRÄNDILLE

Samlinkin asiakaspankeissa iloitaan pankkisovelluksista. POP Pankit, Säästöpankit ja Oma Säästöpankki julkaisivat mobiilipankkisovellukset loppukeväästä. Onnistuneesta lopputuloksesta kertoo ylpeänä myös Säästöpankkiliiton kehittämispäällikkö Kimmo Rantala. Rantalan haastattelun voit lukea Samlinkin kotisivuilta.

Samlinkin Heikki Arohonka arvioi, että moderneilla sovelluksilla on todellinen lisäarvo pankin asiakkaille ja myönteinen merkitys koko pankin brändille.

– Sovelluksen merkitys voi olla jopa tärkeämpää kuin pankin logo tai näkyminen katukuvassa, koska sovellusta asiakas käyttää koko ajan. Sovelluksen kautta myös asiakkaiden kuuntelu helpottuu ja asiakassuhteet voivat siten tiivistyä.