Ekosysteemi
Notkea kumppani auttaa ketteryydessä
Samlinkin uudistumisen takana on paljon viestintää. Samlinkin kumppanuus viestintätoimisto Kumppanian kanssa on syventynyt yhteiseksi arjen tekemiseksi: kirjoittamiseksi, kuvittamiseksi, taustatyöksi, koordinoinniksi ja sparraamiseksi. Kumppania Oy on kuulunut tiiviisti Samlinkin ekosysteemiin vuodesta 2011.
Miltä Samlinkin toiminta näyttää Kumppanian silmin?
– Samlink on kehityksessä aidosti askeleen edellä. Meille se tarjoaa hienoja näköaloja ja oppimismalleja ketteryydestä, luovuudesta ja erilaisista tehokkaista toimintatavoista. Tiivis ekosysteemiyhteistyö auttaa ymmärtämään Samlinkin tarpeita myös heidän asiakkaidensa lähtökohdista. Samlink tarjoaa meidän viestintäpalveluitamme ja asiantuntemustamme myös omille omistaja-asiakkailleen. Esimerkiksi Oma Säästöpankin kanssa yhteistyö on myös päivittäistä, kertoo asiakkuuspäällikkö Nina Toivola Kumppaniasta.
Mitä annettavaa teillä on ekosysteemille?
– Yleisöään palveleva viestintä päästää syvälle asiakkaan arkeen. Meidän tehtävänä on varmistaa, että Samlinkilla on käytössään kehityksen kärjessä olevaa, vaikuttavaa viestintää. Tarjoamme ammattitaitoa, osaamista ja tekeviä käsiä monipuolisiin arjen ja uudistumisen tilanteisiin. Meillä on kokemusta vaikuttavasta viestinnästä, kuten maineen rakentamisesta, brändin hallinnasta, tunnettuuden ja kiinnostavuuden kehittämisestä sekä muutos- ja kriisiviestinnästä. Kokemuksen lisäksi aistimme viestinnän kehitystä herkillä tuntosarvilla. Näemme ja opimme jatkuvasti ja siirrämme osaamista yli toimialarajojen asiakkaidemme hyödyksi.
Miltä kehitys ja tulevaisuus näyttävät viestinnän toimialalta katsottuna?
– Yritykset ja ekosysteemit ovat entistä avoimempia, vuorovaikutteisempia ja yhteistyöhön perustuvia. Henkilöt yli organisaatiorajojen käyvät julkistakin dialogia jakaakseen asiantuntemusta mutta myös saadakseen sitä lisää. Eri aistien rooli viestinnän suunnittelussa kasvaa. Kokemuksellisuus, elämyksellisyys ja aitous yhdistävät. Talous- ja vastuullisuusviestintä integroituvat entistä enemmän osaksi strategista johtamista mutta myös rakentavat mainetta lisäten luottamuspääomaa, Toivola summaa.
Tällä juttupaikalla käsitellemme Samlinkin monimuotoista ekosysteemiä. Ekosysteemissä yritykset ja sidosryhmät tekevät yhdessä töitä haastaen toisiaan innovointiin ja perinteisten rajojen rikkomiseen. Ytimessä ovat aina asiakkaan tarpeet.