VALOKEILASSA

UUSI NETTIPANKKI RÄÄTÄLÖITYY JA SKAALAUTUU

Samlink toteuttaa uusia verkkopankkeja mm. Säästöpankille, POP Pankille ja Hypoteekkiyhdistykselle. Uudesta nettipankista tulee osa noin puolen miljoonan suomalaisen arkea. Verkkopankkiuudistuksen tuoteomistaja Sakari Nieminen Samlinkista korostaa, että uusi palvelu on entistä turvallisempi ja mahdollistaa hyvin pankkikohtaisen räätälöinnin. Käyttöliittymän ilmavuus ja selkeys takaavat erinomaisen käyttökokemuksen.

MODUULEILLA PANKKIKOHTAISET RATKAISUT

Uuden nettipankin käyttöliittymä perustuu toimintakomponentteihin, eli moduuleihin. Käyttöliittymä rakentuu erilaisista sivupohjista, joille moduuleja tuodaan. Esimerkiksi tilit-moduuli listaa asiakkaan tilitiedot. Nieminen huomauttaa, että moduulilla voidaan tuoda näkyviin myös pankin tai Samlinkin kumppaneiden tarjoamia toimintoja.

– Nettipankin etusivu voi olla esimerkiksi sivutyypiltään pääsivu, joka sisältää valitut moduulit maksut, tilit ja kortit, varat ja viestintä. Moduulit näyttävät tiivistetysti toiminnon tietoja ja vievät eteenpäin toiminnon tekemiseen.

Pankkiryhmä voi valita, mitä moduuleja millekin sivulle sijoitetaan. Näin luodaan erilaisia toimintokokonaisuuksia ja rakenteita.

– Nettipankin kehittämisessä säilyy asiakkaidemme välinen synergia- ja kustannusetu, kun kehittämistä tehdään isolta osin yhdessä. Toiminnallisesti yksittäinen moduuli on kaikille sama, myös muutosten tekeminen kerralla kaikille tuo tehokkuutta. Moduulien avulla pankit voivat kuitenkin toteuttaa myös erilaisia ratkaisuja, Nieminen summaa.

RAKENNE JA NAVIGAATIO EROAVAT

Eri pankkien nettipankit eroavat etenkin sivujen rakenteissa, visuaalisessa ilmeessä ja navigaatiossa. Navigointiin on toteutettu paljon vaihtoehtoja, kuten toisen tason navigaatioita, oikopolkuja, pikalinkkejä sekä moduulilinkityksiä.

– Käytännössä kyse on siitä, kuinka paljon asiakkaalle tarjotaan navigointivaihtoehtoja. Toisilla navigaatio on verkkomainen, toisilla matala ja suoraviivainen.

SOPIVA JOKA LAITTEELLE

Nettipankki tehtiin uusiksi jokaista koodia myöten. Teknologia vaihdettiin, käyttöliittymä uusittiin ja tehtiin responsiiviseksi. Nettipankki muotoutuu eri päätelaitteille riippumatta näytön koosta tai käyttösuunnasta.

– Uusi nettipankki palvelee lähes kaikkia päätelaitteita. Tabletilla sen käyttäminen on erityisen hauskaa, Nieminen heittää hymyillen.

SAMAT TAUSTAPALVELUT PALVELEVAT PANKKIA JA ASIAKKAITA

Pankin taustapalveluista tuodaan esimerkiksi tili- ja lainatietoja pankin ja asiakkaan käyttöön. Yhteiskäyttöiset taustapalvelut on suunniteltu liiketoiminnan ehdoilla. Ne tuovat joustavuutta ja varmuutta.

– Taustapalveluiden suunnittelussa hyödynnämme vahvaa toimialatuntemusta, tietoturvaa unohtamatta. Yhteiskäyttöisillä palveluilla takaamme eheät toiminnot, riippumatta niiden suorituspaikasta. Esimerkiksi lainatiedot tuottava palvelu on käytössä niin pankkitoimihenkilön Sähköisellä työpöydällä kuin asiakkaan netti- ja mobiilipankeissa. Tiedot ovat joka kanavassa samat ja ajan tasalla, Samlinkin yritysarkkitehti Marko Väyrynen toteaa.