AJANKOHTAISTA
Ostokokemus ja sen osana maksukokemus tulevat olemaan entistä henkilökohtaisempia ja räätälöidympiä, tietää liiketoimintamuotoilija, Mobey Forumin johtaja Maikki Frisk.
Kuluttajalle tarjottava ostokokemus on poikkeuksetta useamman toimijan käsissä. Toimijoiden saumaton yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää.
– Palvelu tulee suunnitella ja muotoilla kokonaisuutena, eli ostokokemuksena, nimenomaan maksajan näkökulmasta, Frisk sanoo.
Innovatiisuus tulee ostokokemuksiin
Vaikka ostokokemus on jo pitkälti siirtynyt verkkoon, kivijalkakaupoilla on kuitenkin edelleen paikkansa – jopa milleniaalien keskuudessa.
Minut tunnistetaan henkilökohtaisten ominaisuuksieni perusteella ja maksutapahtuma hyväksytään vaikkapa silmäniskulla.
– Ideaalitilanteessa kuluttajan ei tarvitse fyysistä ostotapahtumaa varten tehdä juuri muuta kuin ilmaantua paikalle. Entäpä jos oikeasti ei enää tarvitsisi kantaa mitään ylimääräistä mukanaan, ei kortteja, ei laitteita – riittää, kun on läsnä. Minut tunnistetaan minuna henkilökohtaisten ominaisuuksieni perusteella ja maksutapahtuma hyväksytään vaikkapa silmäniskulla, visioi Frisk.
Teknologia mahdollistaa jo tarkemmat, kehittyneemmät ja mielikuvituksellisemmat turvallisuusjärjestelyt biometriikkoineen, iiris- ja jopa liikehtimistunnistimineen.
Kauppa voi jo nyt tunnistaa kuluttajan hyvinkin yksilölliset tarpeet perustuen toteutuneeseen osto- ja käyttäytymishistoriaan aivan eri tavalla kuin aiemmin. Pankin, palveluntarjoajan ja kaupan välillä kulkeva data on yksityiskohtaista, ennakoivaa ja silti anonyymiä.
– Kuluttajalle voidaan tätä nimeltä tunnistamatta toimittaa oikeasti mielenkiintoisia vaihtoehtoja ja jättää ehkä jo lähtökohtaisesti push-tarjonnasta pois vaihtoehdot, jotka eivät välttämättä olisi järkeviä käytettävissä oleviin varoihin nähden.
Päätös kuluttajalla
Ensi vuonna voimaan astuvat direktiivit avaavat ovia paitsi pankkien, myös muiden alasta riippumattomien palveluntarjoajien uudistumiselle. PSD2 astuu voimaan tammikuussa ja GDPR toukokuussa. PSD2-direktiivin päämääränä on lisätä kilpailua, innovointia ja läpinäkyvyyttä Euroopan maksumarkkinoilla ja samalla lisätä digitaalisten maksujen turvallisuutta ja uusien toimijoiden pääsyä kuluttajan tietoihin.
Käytännössä muutkin kuin pankit pääsevät käsiksi pankin asiakkaan tili- ja maksutietoihin ja voivat tarjota kuluttajille täysin uudenlaisia maksupalveluita.
– Kun pankkien on avattava rajapinnat kolmansille osapuolille, käytännössä muutkin kuin pankit pääsevät käsiksi pankin asiakkaan tili- ja maksutietoihin ja voivat tarjota kuluttajille täysin uudenlaisia maksupalveluita, Frisk kertoo.
GDPR puolestaan määrittää sen, että jokainen kuluttaja omistaa oman datansa ja voi vaatia tietonsa poistettavaksi tai siirrettäväksi haluamaansa paikkaan.
– Pääsy tili- ja maksutietoihin on viime kädessä kuluttajan päätös. Kuluttajan kokemuksen kannalta mahdollisuuksia alkaa olla todella paljon. Yhteistyömahdollisuudet eri toimijoiden kanssa ovat valtavat.
Maikki Frisk näkee avarakatseisilla pankeilla tilaisuuden lähteä yhteistyöhön uusien pelureiden kanssa, teknisistä palveluntarjoajista turvallisuuspalvelujen kautta ihan jälleenmyyjiin asti.
Rahan nopeat ja helpot liikkeet
Maksu siirtyy pian maksajalta saajalle heti.
Maksamisesta on tulossa yhä reaaliaikaisempaa eikä saajan tarvitse välttämättä odottaa rahoja paria päivää. Reaaliaikaiset maksut tarjotaan kellon ympäri viikon jokaisena päivänä.
– On mahdollista, että kaikki SEPA-alueen tilisiirrot siirtyvät pikamaksujen puolelle. Kauppiaalle on iso merkitys, saako rahan heti vai myöhemmin, sanoo Samlinkin maksamisen asiantuntija, tuotekehityspäällikkö Hanna Vauramo.
Verkkokaupoissa ostaminen saatetaan jo jättää kesken, jos maksaminen on liian vaikeaa. Maksamisen pitää olla nopeaa ja helppoa.
– Hyviä esimerkkejä uusista maksutavoista ovat MobilePay, Alipay ja S-mobiilitankkaus, jossa voi maksun suorittaa lämpimässä autossa.
GDPR
GDPR (General Data Protection Regulation) on EU:n laajuinen tietosuoja-asetus, joka astuu voimaan keväällä 2018. Asetus sisältää säännökset henkilötietojen käsittelyyn. Sen tuomat velvoitteet ja vastuut koskevat lähes jokaista yritystä. Yksilön näkökulmasta voidaan puhua jopa uudesta kansalaistaidosta.
43 %
Suomalaiset maksavat muista pohjoismaalaisista poiketen verkko-ostoksensa mieluiten verkkopankissa. Meistä kolme neljäsosaa on maksanut verkko-ostoksia verkkopankissa. 43 prosentille se on myös mieluisin maksutapa helppouden ja nopeuden vuoksi. Samat argumentit muissa Pohjoismaissa kasvattavat sovellusten kautta maksamista.
x 1416 miljoonaa
Finanssialan (FA) mukaan Suomessa maksettiin vuonna 2016 1416 miljoonaa kertaa maksukortilla. Tilisiirtoina maksuja tehtiin 880 miljoonaa kappaletta. Käteistä käytetään yhä vähemmän.