Jatkuvasti kehittyvä työkaveri – botit tulivat taloon

Samlinkilla on ollut noin vuoden ajan tuotannossa botteja, jotka pystyvät helposti ja nopeasti hoitamaan asiakkaidemme rutiinitehtäviä. Hyvä esimerkki on vaikkapa opintolainahakemuksen käsittely. Botti voi hakea sujuvasti hakemukseen vaadittavat tiedot eri järjestelmistä, ja pankin henkilöstö voi keskittyä muuhun, vähemmän mekaaniseen työhön.

Meillä bottien käyttöönotto on merkinnyt tiivistä yhteistyötä teknisen tukemme, joka on bottien pääkäyttäjä, ja bottien kehittäjien välillä. Botti kirjautuu pankin työasemalle omalla botti-tunnuksellaan kuin kuka tahansa työntekijä. Jos botti kohtaa vaikeuksia automatisoidun tehtävän suorittamisessa, muodostaa se häiriöstä tiketin järjestelmäämme ja liittää tiketille vian selvittämiseen tarvittavia tietoja, kuten esimerkiksi kuvakaappauksen. Jos botin toiminnassa on häiriöitä, saa tekninen tukemme siitä hälytyksen, muodostaa tiketin ja käynnistää häiriöselvityksen. Tekninen tuki hoitaa meillä myös prosessipäivitykset ja tuotantoon asentamisen.

Bottien kehittäminen on kiitollista puuhaa, sillä niiden toteutusnopeus on omaa luokkaansa lähinnä siksi, että ne käyttävät jo olemassa olevia järjestelmiä, joista ne ohjelmoidaan keräämään, koostamaan ja analysoimaan tietoa. Tällä hetkellä niitä siis lähinnä ohjelmoidaan toimimaan samankaltaisin ohjein kuin ihmistä perehdytetään uuteen tehtävään. Jatkossa, kun pystymme hyödyntämään nykyistä paremmin esimerkiksi koneoppimista ja tekoälyä, ei bottien kehittäminen ole yhtä sääntöperusteista kuin nykyään.

Bottien kanssa työskentely on mielenkiintoista sekä niiden kehittäjille että pääkäyttäjille. Tuoreissa versioissa on aina runsaasti uusia ominaisuuksia, ja on aivan varmaa, että tulevaisuudessa kehitys vain kiihtyy. Ja totta kai työn mielekkyyteen vaikuttaa suuresti sekin, että tiedämme boteista olevan huomattavasti hyötyä asiakkaillemme.

Jutun kirjoittajat Service Desk -asiantuntija Johan Korpi ja sovellusasiantuntija Marko Etelätalo tekevät yhteistyötä bottien kehittämisen ja ylläpidon parissa. Heistä bottien kanssa työskentely on ”törkeän mielenkiintoista”.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä:

Kimmo Nahkamäki
tuotepäällikkö
p. 040 774 7683
kimmo.nahkamaki@samlink.fi

Samlinkissa työskentelee monisatapäinen joukko pankkialan it-asiantuntijoita.  Tietovirta-blogissa he jakavat ajatuksiaan ajankohtaisista aiheista.

Lue myös: Yksinkertainen on kaunista myös kehittäjäportaalissa

0 Vastausta

Vastaa

Haluatko liittyä keskusteluun?
Jaa vapaasti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *