Asiakkaamme kertoo: Samlink auttoi käännekohdassa

Kun puhutaan isosta, perustavaa laatua olevasta muutoksesta, ei asioita voida hoitaa vain ”sinne päin”. Kaiken pitää olla hallussa, ammattitaidon on oltava rautaista ja asenteen kohdillaan. Näitä tarvittiin, kun Samlink rakensi säästöpankeille uuden keskusluottolaitoksen.

On maanantai, marraskuun 3. päivä, kun Säästöpankkien Keskuspankin toimitusjohtaja Hannu Lanteri tulee työpaikalleen kello 5.45. Ilmassa on jännitystä. Menikö kaikki niin kuin piti?

– Se oli mahtava tunne, kun huomasimme, että kaikki toimii. Muistan sen varmasti aina, hän luonnehtii.

Uuden keskusluottolaitoksen rakentaminen käytännössä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pankkien maksuliikenne siirtyy uuteen keskusluottolaitokseen. Mikäli jotain menisi pieleen, se tarkoittaisi hyvin todennäköisesti maksuhäiriöitä, syntyisi ketjureaktio, joka vaikuttaa pankkien asiakkaiden arkeen. Liiketoiminnan murroksessa kokonaisuus täytyy hallita raudan lujalla otteella.

– Pankkipalvelujen täytyy toimia 24/7. Muutos ei saa näkyä ulospäin, koska siitä seuraa aina lisää ongelmia. Uuden keskusluottolaitoksen suunnittelu aloitettiin siksi jo hyvissä ajoin keväällä 2013. Halusimme suunnitteluun mukaan luotettavan kumppanin, siksi meille luonteva valinta oli Samlink, Hannu Lanteri kertoo.

Tarkka suunnittelu on myös kehitystyötä

Jo alkuvaiheessa kaikille oli toki selvää, että kyse on valtavasta projektista. Samlinkin asiantuntijat olivat alusta loppuun mukana suunnittelussa yhdessä keskuspankin sekä säästöpankkien liiketoiminnan edustajien kanssa.

– Iso hanke piti niin sanotusti pilkkoa ensin pieniksi osa-alueiksi. Teimme asteittain liiketoimintakohtaiset määrittelyt, myös luotettavat edellytykset pankkiteknisille määrittelyille piti ratkaista. Käyttöönottovaihe täytyi erityisesti suunnitella hyvin tarkkaan, sillä käyttöönotto tarkoittaa aina käyttökatkoa palvelussa. Suunnittelutyössä pyrimme myös tunnistamaan ne kohdat, joissa prosesseja voisi tehostaa. Mielestäni projekti eteni kaikin puolin jouhevasti. Halusimme olla varmoja, että projekti etenee aikataulussa. Samlinkin kanssa tästä ei ollut epäilystäkään.

Positiivinen palaute, onnistunut lopputulos

Hankkeeseen kohdistuneet odotukset olivat luonnollisesti korkeat.

– Olemassa olevien palveluiden piti muutoksen jälkeen jatkua totuttuun tapaan. Toivoimme myös, että asiakaspankit kokisivat muutoksen huomaamattomana, eikä keskuspankille aiheutuisi tarpeettomia manuaalisia työvaiheita. Koko organisaatiomalli oli suunniteltu tämän mukaan. Parasta olikin kuulla, kun eräs asiakaspankki totesi muutoksesta: Eipä se juuri meillä näkynyt. Kiitosta on siis sadellut, Hannu Lanteri toteaa.

– Se, että käyttöönotto onnistui ongelmitta, oli hyvän suunnittelun ansiota. Vaativan hankkeen tekijöiltä vaaditaan kolmea asiaa: on oltava taitoa, motivaatiota ja asennetta. Ammattimainen ote työntekoon, syvä asiantuntemus, aikatauluihin sitoutuminen, huolellisuus ja kokemus, näitä kaikkia ominaisuuksia Samlinkista löytyy.

0 Vastausta

Vastaa

Haluatko liittyä keskusteluun?
Jaa vapaasti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *