Asiakkaamme kertoo: Matalan kynnyksen pankkipalveluita säästämisen tueksi

Samlink toteutti Säästöpankille sähköisen asioinnin kokonaisuudistuksen, jonka myötä asiakkaille on avautunut aivan uusia palvelumuotoja ja keinoja oman talouden hallintaan.

Syyskuun lopulla lanseerattiin uudet kotisivut ja muutama viikko myöhemmin asiakkaat pääsivät käyttämään uudistuneita verkkopankkipalveluita.

– Käytettävyys ja positiivinen asiakaskokemus olivat uudistusprosessin lähtökohtana. Pidämme tärkeänä sitä, että olemme tavoitettavissa ja meitä on helppo lähestyä, kehitysjohtaja Harri Mattinen Säästöpankki-liitosta kertoo.

Loppukäyttäjiä on kuultu useaan otteeseen puolitoistavuotisen projektin aikana. Sähköistä asiointialustaa ovat päässeet testaamaan niin Säästöpankin omat kuin muidenkin pankkien asiakkaat henkilökuntaa unohtamatta. Mielipiteensä on saanut esittää niin värimaailmasta kuin käytettävyydestäkin.

Asiakkaat peukuttivat ahkerasti uudistuksen puolesta. Kyselyyn vastasi peräti 20 000 käyttäjää, joista yli 80 prosenttia oli uudistukseen tyytyväisiä.

Talouslukutaitoja kehittävä verkkoympäristö

Teknologiamuutos oli yksi suurimmista uudistuksen puolesta puhuvista muutosdraivereista.

– Kotisivusto ja verkkopankki alkoivat lähestyä elinkaarensa loppua. Ne eivät vastanneet tämän päivän vaatimuksiin käytettävyyden ja päätelaitetuen osalta. Sivuston haluttiin soveltuvan saumattomasti mobiili- ja tablet-käyttöön, Mattinen kertoo.

Palveluita haluttiin kehittää siitä näkökulmasta, että ne vastaisivat entistä kattavammin asiakkaiden tarpeita säästämisen, sijoittamisen ja oman talouden hallinnan saralla.
Strategia kiteytyy ainutlaatuisessa Finanssivahti-palvelussa, joka verkkopankkiuudistuksen myötä tuotiin kaikkien saataville.

– Finanssivahti raportoi asiakkaalle, minne rahat kuluivat ja auttaa häntä pysymään säästötavoitteissaan. Erilaiset visuaaliset mittaristot ovat apuna valvomassa ja ohjaamassa asiakkaan rahankäyttöä.

Toinen suosittu matalan kynnyksen palvelu on sähköinen ajanvarausjärjestelmä, jonka kautta treffit konttoriin haluamalleen virkailijalle on helposti sovittavissa. Jo muutaman ensimmäisen viikon aikana palvelulla oli useita satoja käyttäjiä.

Asenne ja avoin viestintä tärkeintä

Yhteistyöhön ei lähdetty suin päin huolimatta siitä, että Säästöpankki on Samlinkin yksi merkittävimmistä asiakkaista. Samlink erottautui kilpailijoistaan toimivalla järjestelmädemollaan, jonka yksi osa oli modulaarinen ja responsiivinen verkkopankkiratkaisu.

– Yhteinen historia oli toki suureksi eduksi. Oli helppo toimia kumppanin kanssa, joka tuntee ja ymmärtää liiketoimintamme läpikotaisin, Harri Mattinen kiittelee.
Uudistusprosessi on ollut valtava, mutta hallittavissa oleva kokonaisuus.

– Suurin oppi on ilman muuta se, että kommunikointi on pidettävä mahdollisimman avoimena. Kumppanin viesteihin on pystyttävä reagoimaan mahdollisimman nopeasti. Toki myös asenteen on oltava molemmilla osapuolilla kohdillaan.

Johdon sitoutuminen ja tiivis yhdessä tekeminen mahdollistivat projektin onnistumisen. Huolellinen konseptointi auttoi tunnistamaan tärkeimmät toiminnallisuudet, joita Säästöpankki vaati uusilta verkkopalveluiltaan.

0 Vastausta

Vastaa

Haluatko liittyä keskusteluun?
Jaa vapaasti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *