AJANKOHTAISTA

Rahan liikuttava joustavasti henkilöltä toiselle

Digitalisaation ohella uusi yhteisöllisyys, paikallisuus ja käsityöläisyys ovat muutosajureita, jotka vaikuttavat kuluttajien rahansiirron tarpeisiin. Rahan on tulevaisuudessa siirryttävä ajasta ja paikasta riippumatta – silloin, kun tarve on.

Teknologia- ja robotisaatiohuuman keskellä ihmiset osallistuvat entistä enemmän kyläjuhliin ja kaupunginosatapahtumiin. He hankkivat lähiruokansa ruokapiireistä ja pientuottajilta sekä arvostavat käsityöläiskulttuuria. Silloin kun vastapalvelukset, kahvipaketit tai vaihtorahat eivät riitä, syntyy tarve siirtää rahaa helposti ja nopeasti, mobiililaitteella.

Käteisen sijaan mobiilia

Samlinkin liiketoiminnan kehityspäällikkö Heikki Arohongan mukaan yhteisöllisyys ja lähiympäristön suosiminen muuttavat kuluttajien käyttäytymistä. Hankalat pattitilanteet vaihtorahojen ja käteisen puutteen vuoksi voivat siirtyä historiaan, mikäli mahdollisuudet siirtää rahaa mobiilisti ja reaaliaikaisesti yleistyvät.

Uusia mahdollisuuksia ja rajapintaa ihmisten arkeen.

– Ravintolapäivä on hyvä esimerkki. Lähellä ei välttämättä ole käteisautomaatteja eikä järjestäjillä maksupäätteitä. Toinen tyypillinen esimerkkitilanne on, kun ostaja tulee hakemaan tori.fi:n, huuto.netin tai sosiaalisen median kirpputorien kautta myytyä tavaraa kotiovelta. Hintaa voitaisiin vielä oven suussa täsmentää ja samalla kertaa hoitaa maksu mobiilisti niin että maksun vastaanottaja näkee suorituksen heti. Silloin ei tarvitsisi pelätä, että ennestään tuntematon ostaja jättää maksamatta. Samoin jos kavereiden kesken kuittaillaan ostoksia, pienet summat voitaisiin siirtää heti tililtä toiselle, luettelee Arohonka.

Kysyntää helpoille palveluille

Muutaman vuoden ajan rahaa on jo voinut siirtää mobiilisti tietyn applikaation ladanneiden palvelun käyttäjien tilien välillä. Pankista riippuen rahansiirto on kuitenkin voinut viedä useita pankkipäiviä. Reaaliaikaiselle, kaikkien pankkien tukemalle, mobiilille rahansiirtoratkaisulle olisikin Suomessa varmasti kysyntää. Muissa pohjoismaissa vastaavia toteutuksia on jo nähty.

– Helppo kotimaisten pankkien yhteiskäytössä oleva rahansiirtopalvelu tulisi meilläkin nopeasti suosituksi, kun käyttäjät suosittelisivat sitä toisilleen. Näin on käynyt jo muissa pohjoismaissa, Arohonka arvioi.

Ajan myötä on todennäköistä, että kätevät, mobiilit rahansiirtopalvelut tulevat olemaan yleisesti käytössä myös yritysten ja yhteisöjen välillä.

Ilman pankkipäivien viiveitä

Parhaat palvelut toimivat reaaliaikaisesti, jolloin siirtyvä summa näkyy hetkessä vastaanottajan tilillä riippumatta siitä, missä pankissa tili on.

Tarvetta on nopeaan rahan siirtoon myös kansainvälisesti.

– Pankeille maksamisen muutos tuo uusia mahdollisuuksia saada tarttumapintaa ihmisten arkeen. Sovellusten myötä palvelun käyttäjille voidaan tarjota lisäpalveluja tai ideoita sijoittaa tilille saapuva raha. Tarvetta on nopeaan rahan siirtoon myös kansainvälisesti, Arohonka kertoo.

Pankit kaavailevat uutta pikamaksujärjestelmää, jolla raha liikkuu koko SEPA-alueella joka päivä kellon ympäri. Pankit valmistelevat POPS online -järjestelmän korvaavaa hanketta Suomessa ja osallistuvat kehitystyöhön Euroopassa.

Please swish me

Mobile money transfer is developing rapidly in Sweden. The Swish app, shared by six banks, was launched in Sweden in 2012.

– In the beginning the service worked only as P2P, person-to-person, and our goal was to get as many users as possible. Now it is also utilized for example by sports clubs, small businesses, and farms. Payment method has been available also in online shops since January, says Linda Kinane, Business Developer at Svenska Handelsbanken.

In Sweden Swish application has already 4.2 million users. Even the verb ’swish' was added into the dictionary last year.

8,2 M

Vuoden ensimmäisen pankkipäivä on perinteisesti yksi vilkkaimmista, kun rauhallisten pyhien jälkeen arki – ja raha lähtee jälleen liikkeelle. Vuoden 2016 ensimmäisenä maanantaina Samlinkissa käsiteltiin 8,2 miljoonaa tapahtumaa – kiireisimpinä hetkinä jopa 210 tapahtumaa sekunnissa.

X 2

Lähimaksamalla voi maksaa pienet ostokset ilman tunnuslukua. Kätevä maksutapa on kasvattanut suosiotaan hurjasti. FK:n viimeisien tilastojen (10/2015) mukaan lähimaksuominaisuus on jo lähes joka neljännen suomalaisen maksukortissa ja ominaisuutta käyttäneiden osuus on yli kaksinkertaistunut keväästä 2014.

eIDAS

eIDAS on EU:n asetus sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisiin transaktioihin liittyvistä luottamuspalveluista sisämarkkinoilla. Asetuksen avulla pyritään yhtenäistämään jäsenmaiden kuluttajien, yritysten ja julkishallinnon keskinäistä sähköistä asiointia ja mahdollistamaan asiointi myös toisiin EU-maihin.